Jak przygotować własną grafikę

Prosta zasada. Im większa tym lepsza.

To co zaprojektujesz chcesz żeby prezentowało się jak najlepiej. Poniżej kilka wskazówek, które pozwolą Ci przygotować nadruk wysokiej jakości.

Jeśli bazujesz na  tekstach czy grafikach z kreatora nie musisz się obawiać o jakość. Po prostu przygotuj wzór i to wszystko. Podobnie w sytuacji gdy przygotujesz własną grafikę w formie wektorowej (teksty zamień na krzywe) i zaimportujesz ją do kreatora jako plik SVG.

Problematyczne mogą być niektóre grafiki rastrowe, np. zdjęcia lub inne tego typu obrazy. Dotyczy to sytuacji gdy obraz jest pop prostu mały. U Ciebie na monitorze będzie wyglądał OK, ale monitor rządzi się zupełnie innymi prawami niż druk fizyczny czy to na plakacie czy jak w naszym przykładzie na odzieży lub gadżetach.

Jeśli załadujesz zdjęcie lub inną grafikę, która ma niewielkie rozmiary i małą rozdzielczość, po wrzuceniu tego projektu na produkcję, gdzie dochodzi do głosu realny rozmiar A4-A3 czy nawet większy, grafika jest na tyle mała, że wyskalowanie jej czyli po prostu rozciągnięcie jej np. do wielkości formatu A3 sprawi, że obrazek wydrukuje się z widocznymi nieostrościami. Im mniejsza grafika i większe jej rozciągnięcie do oczekiwanego przez Ciebie rozmiaru tym jakość wydruku będzie gorsza.

Bardzo nam zależy na tym abyś była lub był zadowolony z realizacji. Dlatego zalecam dla typowej rozdzielczości ekranowej wielkość około 4000 pikseli dla dłuższego boku grafiki. Optymalnie jeśli grafika ma tego typu rozmiary i jednocześnie rozdzielczość 300 ppi lub przynajmniej 150 ppi. Oczywiście nie rozciągaj grafiki na siłę, bo jeśli masz mały obrazek i stwierdzisz, że skoro ma być 4000 pikseli to rozciągniesz i będzie ok, muszę Cię wyprowadzić z błędu. Jeśli ją rozciągniesz efekt będzie analogiczny. Grafika straci na jakości. To jej oryginalne rozmiary powinny mieć takie wartości.

Zdarzą się też sytuacje gdy możesz chcieć wykorzystać grafikę lub zdjęcie pobrane z Internetu. Jeśli tak robisz i masz prawo do wykorzystania takiego pliku koniecznie zwróć uwagę na jego wielkość. Zazwyczaj to co pobierzesz z Internetu jest zoptymalizowane właśnie pod kątem tego medium. Np. obrazek ma rozdzielczość ekranową i wielkość 300×300 pikseli. W efekcie tego typu grafika wydrukuje się przy zachowaniu przyzwoitej jakości w rozmiarze plus minus 6cm x 6cm. Jeśli nadruk będzie większy, konieczne będzie jej rozciągnięcie. I jeśli rozciągnę to do wymiarów czterokrotnie większych pojawią się widoczne nieostrości i piksele. Decydując się na taki ruch musisz mieć świadomość tego, że efekt finalny będzie taki a nie inny. Dlatego zawsze gdy to tylko możliwe staraj się dobierać grafikę o odpowiednio dużych rozmiarach np, 2000 pikseli i więcej.